18.4.07

El TGV arribarà a la Sagrera amb l'estació a mig construir

  • És l'única forma de no comprometre l'arribada del tren el 2009
  • Només funcionaran dues de les nou vies d'alta velocitat previstes
  • Aviat començaran les obres al barri

El Tren d'Alta Velocitat (TGV) arribarà a la Sagrera amb l'estació a mitges. Aquesta és la solució que ahir van acordar el departament d'Obres Públiques, l'Ajuntament de Barcelona i el ministeri de Foment per poder complir el compromís d'arribada del TGV a la zona nord de la ciutat, datat a final del 2009.

En els pròxims mesos es redactarà el projecte executiu de la primera fase de l'estació, que consistirà en la construcció dels quatre nivells subterranis de què disposarà. Sota el nivell 0, on hi haurà el vestíbul de les línies d'alta velocitat, hi haurà les andanes del TGV (-1) i el vestíbul i les andanes de les dues línies de rodalies que hi pararan, situades als nivells -2 i -3, respectivament.

Andanes de 400 metres.
Les andanes del TGV tindran una llargària de 400 metres, tot i que en aquesta primera fase només se'n construirà una, que donarà servei a dues vies. En els primers mesos de funcionament, per tant, la Sagrera no exercirà d'estació central del TGV i d'origen, ja que els trens només hi pararan de camí cap a Sants o cap a Girona. Les andanes de rodalies, on hi pararan les línies C1 i C2 i probablement el tren de l'aeroport, seran de 250 metres. Els dos vestíbuls tindran accés directe des de l'estació d'autobusos que es construirà a la banda de muntanya.

L'arribada de l'alta velocitat, però, permetrà la remodelació total de l'entorn de la futura estació. El projecte preveu soterrar els 3,7 quilòmetres de vies que hi haurà entre l'estació i el barri de la Trinitat. El cobriment també incorporarà el tren convencional i l'estació de Sant Andreu Comtal. En total l'operació tindrà un cost total de 1.200 milions d'euros, sense tenir en compte la segona fase d'obres de l'estació, que podria pujar 300 milions més.

Aquestes despeses es cobriran en un 40% amb la requalificació dels terrenys ara ocupats per les vies. El consorci preveu construir a la zona 10.374 nous habitatges, en l'operació urbanística més important de la ciutat des del Fòrum de les Cultures. Un parc de 45 hectàrees completarà la reforma de l'entorn del barri.

Primers canvis visibles
Tot i l'acceleració dels tràmits de construcció, la col·locació de la primera pedra de l'estació quedarà, com a molt aviat, per a mitjan any que ve. El primer canvi físic que veuran els veïns de la Sagrera serà l'enderrocament de l'antiga estació de mercaderies, que serà adjudicat en les pròximes setmanes. Més tard vindrà la licitació del soterrament de les vies, que es farà a la tardor, amb la intenció que les obres comencin durant el primer semestre de 2008.

Font: Avui