12.2.07

El TGV arrenca de nou.

El macroprojecte urbanístic entorn de l'estació del TGV a la Sagrera ha d'avançar en les pròximes setmanes tant com no ho ha fet en els últims tres anys.

El nou clima polític aconseguit dijous a Madrid entre la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, el president de la Generalitat, José Montilla, el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, i l'alcalde Jordi Hereu es plasmarà abans de Setmana Santa en acords que alliberaran els terrenys d'ús ferroviari per avançar en el planejament definitiu de la zona.
    La modificació del Pla General Metropolità aprovada el maig del 2004 fixa les grans línies urbanístiques per cobrir les vies, fer l'estació, construir un gran nombre de vivendes, oficines i equipaments i crear àmplies zones verdes en un milió de metres quadrats de sòl situats entre el pont de Calatrava, a Bac de Roda, i el nus de la Trinitat. Però tot plegat no s'ha desenvolupat en aquest temps per les dificultats per les quals ha travessat el projecte del TGV i la indefinició sobre el seu traçat per Barcelona, segons expliquen fonts de Foment. Aquesta situació ha impedit que el ministeri prengués la decisió, a través de l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), de desafectar el sòl ferroviari.

    Una vegada acordat en la primavera del 2006 el traçat del túnel Sants-Sagrera per Provença i Mallorca, decisió ratificada i considerada "indiscutible" dijous passat, la situació ha de canviar.

    ACTIVAR ELS PLANS
    El Consorci Alta Velocitat de Barcelona, organisme en què Foment, la Generalitat i l'ajuntament prenen totes les decisions sobre el TGV, "es reunirà abans de Setmana Santa", segons van indicar ahir fonts municipals, per "prendre acords" que desbloquegin els plans urbanístics que l'ajuntament té aturats.
      Aquest canvi en la consideració legal de la gran superfície de terreny que ara ocupen vies i instal.lacions ferroviàries obsoletes no és, amb tot, l'únic obstacle perquè avanci la transformació de la Sagrera. Els projectes de les vies del TGV abans i després de l'estació estan pendents de la preceptiva declaració d'impacte ambiental que ha d'emetre Medi Ambient.

      IMPACTE AMBIENTAL
      El primer tinent d'alcalde Xavier Casas va explicar fa uns quants dies a aquest diari que en el cas del tram nord, Sagrera-Trinitat, tot depèn d'aquest estudi d'impacte ja que una vegada fet "en poc temps es podrà aprovar el pla i iniciar enderrocaments i processos d'urbanització, com va passar a l'estació de Sants".
        Pel sud, el túnel que unirà Sants i la Sagrera està en una situació semblant encara que menys avançada ja que Medi Ambient, que té el projecte sobre la taula des de la tardor, va demanar nous informes a la Generalitat sobre possibles efectes en el subsòl de Barcelona de la galeria que travessarà l'Eixample.

        Montilla i Hereu van expressar a la ministra (en la mateixa reunió) el seu desig que l'Executiu central agilitzi les seves inversions i projectes del TGV per Catalunya i la millora del malparat servei de Rodalies abans dels comicis municipals (propera primavera). A banda, Montilla i Hereu van demanar a la ministra un compromís a tres bandes per fer un seguiment exhaustiu i minuciós de l'obra, així com per impulsar i accelerar en la mesura del possible els estudis d'impacte ambiental i els treballs de construcció de la futura estació de Sagrera, perquè les obres acabin amb el debat que s'ha creat sobre la idoneïtat del traçat.

        El president i l'alcalde de Barcelona van insistir en la necessitat d'agilitzar en la mesura del possible el pla d'emergència pactat amb el Ministeri de Foment per frenar la degradació de Rodalies. Aquest pla consta de mesures per millorar la informació als usuaris del tren, augmentar el personal tècnic capacitat per resoldre possibles avaries (moltes d'elles causades per les obres del TGV i per l'endèmica falta d'inversions a la xarxa barcelonina), per protegir les obres del traçat d'alta velocitat i reforçar els sistemes de seguretat de la línia.

        Els participants en la reunió van acordar també, segons fonts coneixedores de la trobada, reforçar en els pròxims dies el missatge que el traçat del TGV per Barcelona és "indiscutible". A aquestes altures del projecte, altres opcions són literalment "inassumibles, irresponsables i demagògiques", segons els socialistes.